صفت سلول داسی شکل می‌تواند نتایج تشخیص دیابت را در آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله تحت تأثیر قرار دهد

 9 فوریه 2017- محققان اعلام کردند یک آزمایش خون که معمولاً برای تشخیص دیابت بکار می‌رود ممکن است در افراد دارای صفت داسی شکل، به اندازه‌ی کافی دقیق نباشد.

 در بیماری کم خونی داسی شکل همانطور که از نامش مشخص است سلولهای قرمز خون به شکل  طبیعی و معمولی خود نیستند، این بیماری در میان افراد  آفریقایی  و کارائیبی شایع‌تر است.

 آزمون هموگلوبین A1c معیاری برای کنترل قند خون بیماران در طی یک دوره‌ی سه ماهه است. در آمریکا معیار تشخیص پیش دیابت بر اساس این آزمایش 5.7درصد و برای تشخیص دیابت 6.5  درصد است.

در این مطالعه ارتباطی بین صفت سلول خونی داسی شکل و کاهش مقدار هموگلوبین A1c گزارش گردید که نشان می‌دهد تشخیص دیابت در برخی افراد آفریقایی تبار ممکن است اشتباهی رخ داده باشد.

نویسنده‌ی ارشد این تحقیق دکتر Mary Elizabeth Lacy از دانشکده‌ی بهداشت عمومی دانشگاه Brown در پراویدنس گفت: شناسایی افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت در مواردی که فرد دارای صفت سلول داسی شکل باشد، نسبت به افراد فاقد این صفت، به ترتیب به میزان 40 درصد و 48 درصد کمتر است.

تصور می‌شود که حدود 10 درصد از افرادی با پس زمینه‌ی آفریقایی یا کارائیبی دارای صفت داسی شکل باشند اما افرادی با تبار مدیترانه‌ی شرقی و خاورمیانه نیز می‌توانند این صفت را به ارث ببرند.

چنانچه یکی از والدین ژن صفت سلول داسی شکل را داشته باشند این صفت به فرزند منتقل می‌شود که می تواند به تفاوتهایی در سلولهای قرمز خون این فرد نسبت به افراد فاقد این ژن منجر شود. چنانچه هر دوی والدین دارای ژن صفت سلول داسی شکل باشند، فرد به بیماری کم خونی سلولهای داسی شکل مبتلا می شود، که علایم آن شدیدتر است.

 بیش از 4600 آمریکایی آفریقایی تبار در این مطالعه شرکت داشتند که 367 نفر از آنان دارای صفت  سلول داسی شکل  بودند. محققان دریافتند که میزان HbA1c افرادی‌که دارای صفت داسی شکل بودند  نسبت به شرکت کنندگانی که این  صفت را نداشتند 0.3درصدپایین ‌تر است درحالیکه مقدار قندخون آنها مشابه است.

 کاهش مقدار HbA1c به دلیل داشتن صفت sickle cell می‌تواند پزشکان را در تشخیص پیش دیابت یا دیابت دچار اشتباه کرده و تشخیص این بیماریها را به تعویض اندازد.

 نویسندگان این مقاله گفتند: چنانچه مقدار هموگلوبین A1cبه عنوان یک ابزار غربالگری  سیستماتیک کم تر از مقدار واقعی باشد، فرصت برای مداخلات زود هنگام برای کمک به افراد بمنظور جلوگیری از ابتلا به دیابت یا عوارض  آن از بین می‌رود.

از آنجائیکه  افرادسیاه‌پوست معمولاً شیوع بالاتری از دیابت وعوارض آنرا نسبت به افراد سفید پوست تجربه می‌کنند، هزینه‌ی این اشتباه تشخیصی بسیار بالا خواهد بود.

این یافته‌ها بر اساس یک روش اندازه‌گیری HbA1c حاصل شده است، استفاده از این آزمایش برای افراد دارای صفت سلول داسی شکل مانع از این می‌‌شود که تکنسین آزمایشگاه نمی تواند تشخیص  دهد که نتایج به دلیل تداخل در انجام آزمایش فاقد دقت و صحت کافی است و یا به دلیل این پدیده‌ی بیولوژیکی که در افراد دارای صفت سلول داسی شکل وجود دارد. نتایج این تحقیق در مجله‌ی JAMA بصورت آنلاین منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/sickle-cell-trait-could-affect-diabetes-diagnosis-results-in-hba1c-test-92107151.html